UYGULAMALI YÖNETİM BİLİMLERİ YÜKSEKOKULU
Gastronomi ve Mutfak Sanatları
CLM 488 | Ders Tanıtım Bilgileri
Dersin Adı |
Mutfak Tarihinde Eğilimler
|
Kodu
|
Yarıyıl
|
Teori
(saat/hafta) |
Uygulama/Lab
(saat/hafta) |
Yerel Kredi
|
AKTS
|
CLM 488
|
Güz/Bahar
|
3
|
0
|
3
|
5
|
Ön-Koşul(lar) |
Yok
|
|||||
Dersin Dili |
İngilizce
|
|||||
Dersin Türü |
Servis Dersi
|
|||||
Dersin Düzeyi |
Lisans
|
|||||
Dersin Veriliş Şekli | - | |||||
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri | - | |||||
Dersin Koordinatörü | - | |||||
Öğretim Eleman(lar)ı | ||||||
Yardımcı(ları) | - |
Dersin Amacı | Bu ders öğrencilerin gıda ve gıda ürünlerinin tarihteki yerini ve fonksiyonlarını öğretmeye, gıda sektörüyle ilgili vizyonlarını açmaya ve bu bilgileri geleceğe dönük, akademik ve profesyonel hayatta nasıl geliştirebileceklerini ve kullanacaklarını öğretmeyi amaçlar. |
Öğrenme Çıktıları |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Ders Tanımı | Bu dersin sonunda öğrencilerin; gıdanın zaman içerisindeki değişimini öğrenmesi, günümüzdeki ve geleceğe yönelik yeni trendleri anlaması ve gerektiğinde de araştırmalar doğrultusunda yeni trendler üretmesi beklenmektedir. |
|
Temel Ders | |
Uzmanlık/Alan Dersleri | ||
Destek Dersleri |
X
|
|
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | ||
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
HAFTALIK KONULAR VE İLGİLİ ÖN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Derse giriş | |
2 | Neden yemek çalışmaları? | Warren Belasco, “Introduction”, Food: The Key Concepts, New York: Berg, 2008, s. 1-13. |
3 | Avcılar, toplayıcılar ve ilk çiftçiler | Brian Hayden, “Hunting and Gathering”, Encyclopedia of Food and Culture içinde, Solomon H. Katz (ed.), vol. 2, NY: Thomson, 2003, s. 222-226. |
4 | Geleneksel yemek kültürleri | Jeffrey M. Pilcher, Food in World History, “Chapter 1: The First World Cuisine”, NY, London: Routledge, 2006, s. 8-16. |
5 | İlişkinin sonuçları: ticaret, sömürgecilik, küreselleşme | Jeffrey M. Pilcher, Food in World History, “Chapter 2: The Columbian Exchange”, NY. London: Routledge, 2006, s. 19-26. |
6 | Şeker ve güç | Jeffrey M. Pilcher, Food in World History, “Chapter 3: Sugar, Spice, and Blood”, NY. London: Routledge, 2006, s. 27-33. |
7 | Ara Sınav | |
8 | Estetik ve “connoisseurship” | Jean-Louis Flandrin, “Dietary Choices and Culinary Technique, 1500-1800” Food. A Culinary History from Antiquity to the Present içinde, Jean-Louis Flandrin ve Massimo Montanari (eds.), NY: Columbia University Press, 1999, s. 403-417. |
9 | Restoranların ortaya çıkışı | Jean-Robert Pitte, “The Rise of Restaurant”, Food. A Culinary History from Antiquity to the Present içinde, Jean-Louis Flandrin ve Massimo Montanari (eds.), NY: Columbia University Press, 1999, s. 471-480. |
10 | Açlığın modern tarihi ve kıtlık | Cormac O Grada, The Great Irish Famine, “Chapter 2: The Great Hunger”, Macmillan, 1989, s. 39-64. |
11 | Yemek, millet ve kimlik | Alison K. Smith, “National Cuisines”, The Oxford Handbook of Food History içinde, Jeffrey M. Pilcher (ed.), Oxford University Press, 2012, p. 444-460. |
12 | Yemek sanayisinde küreselleşme ve “fast-food” | Jeffrey M. Pilcher, Food in World History, “Chapter 11 ve 12: The Green Revolution” ve “McDonaldization and its discontents”, NY. London: Routledge, 2006, p.100-112. |
13 | Organik ve “slow food” alternatifleri | Michael Pollan, The Omnivore’s Dilemma. A Natural History of Four Meals, “Chapter 8: All Flesh is Grass”, London: Penguin, 2006, p. 123-133. |
14 | Yemek bilimi, pişirme ve moleküler gastronomi | Nicholas Kurti, Herve This-Benckhard, “Chemistry and Physics in the Kitchen”, Scientific American, 270 (4), s. 66-71. |
15 | Dersin gözden geçirilmesi | |
16 | Final sınavı |
Ders Kitabı | Warren Belasco, Food: the key concepts, New York: Berg, 2008. ISBN: 9781845206727 Jeffrey M. Pilcher, Food in World History, NY, London: Routledge, 2006, ISBN 0-415-31146-2 |
Önerilen Okumalar/Materyaller | MINTZ S. Sweetness and Power: The Place of Sugar in Modern History, Penguin Books. 1986, ISBN 978-0140092332 Solomon H. Katz (ed), Encyclopedia of Food and Culture, three volumes, NY: Thomson, 2003, ISBN 978-0684805689 Jean-Louis Flandrin ve Massimo Montanari (eds.), Food. A Culinary History from Antiquity to the Present, NY: Columbia University Press, 1999, ISBN 9780231111546 Michael Pollan, The Omnivore’s Dilemma. A Natural History of Four Meals, London: Penguin, 2006, ISBN 1594200823 p. 123-133 |
DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Katkı Payı % |
Katılım |
1
|
10
|
Laboratuvar / Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | ||
Portfolyo | ||
Ödev | ||
Sunum / Jüri Önünde Sunum | ||
Proje |
1
|
25
|
Seminer/Çalıştay | ||
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınav |
1
|
25
|
Final Sınavı |
1
|
40
|
Toplam |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
3
|
60
|
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
1
|
40
|
Toplam |
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|
Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati) |
16
|
3
|
48
|
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati) |
16
|
0
|
|
Sınıf Dışı Ders Çalışması |
16
|
2
|
32
|
Arazi Çalışması |
0
|
||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği |
0
|
||
Portfolyo |
0
|
||
Ödev |
4
|
0
|
|
Sunum / Jüri Önünde Sunum |
0
|
||
Proje |
1
|
30
|
30
|
Seminer/Çalıştay |
0
|
||
Sözlü Sınav |
0
|
||
Ara Sınavlar |
1
|
20
|
20
|
Final Sınavı |
1
|
20
|
20
|
Toplam |
150
|
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARININ PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE İLİŞKİSİ
#
|
Program Yeterlilikleri / Çıktıları |
* Katkı Düzeyi
|
||||
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
||
1 | Gastronomi ve Mutfak Sanatları alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır |
X | ||||
2 | Gastronomi alanında iş sağlığı ve güvenliği, yiyecek hijyeni ve güvenliği ile genel iş pratiğinde en iyi uygulamaları gerçekleştirir |
|||||
3 | Yiyecek üretimi ve sunumunu ilgilendiren görsel, dokusal ve besinsel öğelere ilişkin verileri yorumlayabilmek, değerlendirir ve karar verir |
|||||
4 | Gastronominin kültür ve toplum üzerindeki etkilerini bilir ve buna ilişkin değerlendirmeler yapar |
X | ||||
5 | Gastronomi ve Mutfak Sanatları alanında uygulamada karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve grup üyesi olarak sorumluluk alır |
|||||
6 | Gastronomi ve Mutfak Sanatları alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirerek düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak etkili bir şekilde aktarır |
|||||
7 | Gastronomi ve Mutfak Sanatlarına temel oluşturan gastronomi, tasarım, hukuk ve işletmecilik gibi diğer disiplinlerden yararlanır ve bu disiplinlere ilişkin temel bilgilere sahip olur |
X | ||||
8 | Gastronomi ve Mutfak Sanatlarına ilişkin teknolojik araçları etkin bir şekilde kullanır |
|||||
9 | Gastronomi ve Mutfak Sanatlarına ilişkin etik değerlere sahip olarak bilgi, beceri ve yetkinliklerini yaşam boyu öğrenme ve sürdürülebilirlik bilinciyle günceller ve geliştirir |
X | ||||
10 | Bir yabancı dili kullanarak Gastronomi ve Mutfak Sanatları ile ilgili bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar. (European Language Portfolio Global Scale”, Level B1) |
X | ||||
11 | İkinci bir yabancı dili orta düzeyde kullanır |
|||||
12 | İnsanlık tarihi boyunca oluşan bilgi birikimini uzmanlık alanıyla ilişkilendirir |
X |
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest
HABER |TÜM HABERLER
‘Ege Otları’ Yok Sattı: Sadece Yerken Değil Okurken de Sevdik
İzmir Ekonomi Üniversitesi (İEÜ) Gastronomi ve Mutfak Sanatları Bölümü Dr. Öğretim Üyesi Betül Öztürk ve Yazar Doç. Dr. Ahmet Uhri’nin kaleme aldığı
“Genlerimizde İyi Eğitim Var”
İzmir Ekonomi Üniversitesi’nde (İEÜ) 2022-2024 yılları arasında profesörlük, doçentlik ve doktor öğretim üyeliği kadrosuna atanan 104 akademisyen için özel bir tören düzenlendi.
Travel Turkey’de ‘İzmir Ekonomi’ Rüzgarı
İzmir Ekonomi Üniversitesi (İEÜ), Türkiye’nin en büyük turizm fuarlarından biri olan ve 7-9 Aralık 2023 tarihlerinde 17’nci kez kapılarını açan Travel Turkey
Minik Şeflerden Yılbaşı Kurabiyeleri
İzmir Ekonomi Üniversitesi (İEÜ) Beyaz Köşk Anaokulu'nda eğitim gören çocuklar, yeni yıl coşkusunu erken başlatarak Gastronomi ve Mutfak Sanatları Bölümü öğrencileriyle yılbaşı
Geleceğin Şeflerinden Ege'ye Özgü Lezzetler
İzmir Ekonomi Üniversitesi (İEÜ) Gastronomi ve Mutfak Sanatları Bölümü, bu yıl ‘değişimin öncüleri ve gıdanın geleceği’ temasıyla 6’ncısı düzenlenen İzmir GastroFest’e damga
İEÜ’lü Gençlerden ‘Lezzet’ Yolculuğu
İzmir’in en büyük yeme, içme ve eğlence festivallerinden biri olan GURMEFEST’e, İzmir Ekonomi Üniversitesi (İEÜ) Gastronomi ve Mutfak Sanatları Bölümü öğrencilerinin hazırlayıp
Gastronomiye ‘Michelin’ Dopingi
Dünyanın en prestijli restoran değerlendirme sistemlerinden biri olan Michelin Rehberi, Türkiye’deki seçkisine İzmir ve Bodrum’u ekledi.
‘Mutfak'ta Dubai Fırsatı
Ferdi Baba, Fabrice Restaurant ve Baba Pizza markalarıyla bu yıl Dubai’ye açılmaya hazırlanan Bilsev Group, İzmir Ekonomi Üniversitesi (İEÜ) Gastronomi ve Mutfak